E-járgány,avagy öntsünk tiszta vizet a pohárba

2021.07.10

Mivel az e-járgányok a nagyvárosok utcáin egyre nagyobb mértében fordulnak elő, s balesetveszélyességük is kétségtelen, elengedhetetlen, hogy a hatóságok szabályozzák a használatukat. Elsősorban azt szükséges meghatározni, hogy kik, hol és mekkora sebességgel vezethetik ezeket, de rendelkezni szükséges a felelősségbiztosításról is.

 A jogalkotó számára kihívást jelent, hogy az elektromos járgányokra nehezen vagy egyáltalán nem alkalmazhatóak a hagyományos járművekre korábban meghatározott szabályok. Hazánkban a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló 168/2013/EU rendelet csak annyit mond ki, hogy az önegyensúlyozó-, illetve az ülőhely nélküli járművek nem számítanak motorkerékpárnak, így rájuk a rendelet előírásai nem vonatkoznak.

 Ezzel szemben - bár Magyarországon egyelőre hiányzik az e-járgányokra vonatkozó részletes szabályozás - a Belügyminisztérium államtitkára egy 2019 novemberében feltett képviselői írásbeli kérdésre adott válaszában az elektromos rollert a segédmotoros kerékpárok közé sorolta be. E szerint a KRESZ 54.§-ában foglaltak vonatkoznának rá, azaz lakott területen csak kerékpárúton, úttesten, esetleg a járdán egy sorban szabadna vele közlekedni A Lupovici Ügyvédi Iroda szakértői szerint ellenben a KRESZ egyértelműen fogalmaz, amikor meghatározza, milyen feltételeknek kell megfelelnie egy közlekedési eszköznek ahhoz, hogy járműnek tekinthessük. Mivel az elektromos roller nem teljesíti ezeket a követelményeket, jogszabályi rendelkezés hiányában az elektromos járgányok nem járművek, így vezetőik jogi értelemben gyalogosnak számítanak, a rájuk vonatkozó előírásokkal. Több európai országban már életbe lépett az e-járgányokra vonatkozó törvényi szabályozás. Németországban 2019 júniusától motoros járműnek minősítették az e-járgányokat, így járdán nem lehet velük közlekedni. Kerékpárúton vagy az autóút szélén haladhatnak, sebességük nem lépheti túl a 20 km/h-t (hasonló a sebességhatár Svédországban és Norvégiában is). 14 évesnél idősebb vezetheti, jogosítványt, bukósisakot ugyanakkor nem ír elő a szabályozás. Ittasan ezt a járművet sem szabad vezetni. 2019-ben a müncheni sörfesztiválon a rendőrség 400 ittas e-rollerezőt büntetett meg, közülük 254 főnek az autós jogosítványát is bevonták. Kötelező továbbá a biztosítás is, amelyet a járműre ragasztott matricával lehet igazolni. Hasonlóképpen csak kerékpárúton vagy autóúton használhatják e-járgányaikat Franciaország járműtulajdonosai. Aki mégis járdán közlekedne, akár 135 euró (47 ezer forint) összegű bírságra is számíthat. A francia szabályozás 2019 októberében lépett hatályba, s legfeljebb 25 km/h-s sebességet engedélyez, vezetni pedig 12 éves kortól lehet az e-járgányokat. A telefonálás és a zenehallgatás egyaránt tilos a velük való közlekedés közben. Párizs további szigorításokat is meghatározott a belvárosi területekre: itt 20 km/h a sebességhatár, sőt a legfrekventáltabb övezetben 8 km/h. A kölcsönözhető rollerekkel nem szabad bárhol leparkolni, kizárólag meghatározott pontokon.

Előnyök és hátrányok:

Ezek az új típusú járművek, az autóknál gyorsabb haladást tesznek lehetővé a zsúfolt nagyvárosi forgalomban,  jóval olcsóbbak is egy autónál,  a parkolásra fordított idő is megtakarítható, ráadásul nincsen közvetlen károsanyag-kibocsátásuk. A nagyvárosok levegőjét továbbá azáltal is javíthatják, ha minél több, korábban autót használó lakos vált át valamilyen elektromos járgányra. A világ legnagyobb rollermegosztó vállalata szerint járművei az eltelt három évben világszerte megtett mintegy 100 millió úttal 9000 tonna szén-dioxid kibocsátását akadályozták meg (Lime, 2019). A kis elektromos járművek rohamos terjedését azonban nem mindenki látja egyöntetű sikernek. A kritikusok szerint ezek az eszközök is terhelik a környezetet, még ha kisebb mértékben is, mint a hagyományos járművek. Tömeges gyártásuk ugyanis a veszélyes anyagokat is tartalmazó akkumulátorok számának növekedésével jár. Emellett a feltöltésükhöz szükséges elektromos áram termelése is tetemes szén-dioxid kibocsátással jár, amennyiben fosszilis üzemanyagokból történik. Az adatok továbbá azt mutatják, hogy az elektromos járgánnyal közlekedők többségükben nem a korábban autóval közlekedők közül kerülnek ki. A legnagyobb rollermegosztó cég saját nemzetközi mérése szerint is csak minden negyedik rollerhasználat váltott ki egy autós utazást (Lime, 2019). A G7 gazdasági hírportál saját kutatásai megerősítik ezt az arányt: a budapesti válaszadó e-rolleresek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az autója helyett váltott elektromos járgányra. A többség gyaloglásról vagy kerékpárról váltott rollerre, s ezeknél az e-járgány egyértelműen kevésbé környezetbarát. Egy Párizsban, 2019 nyarán készített vizsgálat azt mutatta, hogy az elektromos rollert használók 44 százaléka gyalogolna, ha nem a rollert használná, 30 százalékuk tömegközlekedési eszközre szállna, 12 százalék kerékpározna, s csak a fennmaradó 14 százalék választotta volna az autót vagy bármely más közlekedési eszközt. Mivel az e-járgányok halkan és gyorsan haladnak, balesetveszélyt jelenthetnek mind a gyalogosokra, mind a jármű vezetőjére, aki az esetek többségében sisak, védőfelszerelés nélkül vezeti járművét. Az egyesült államokbeli Portland városában elvégzett felmérés arra az eredményre jutott, hogy egy e-roller 22-szer olyan gyakran keveredik balesetbe, mint egy autó, és 44-szer olyan gyakran, mint egy motorkerékpár. A németországi Kölnben az e-rollerekkel a megjelenésüket követő első öt hónapban 104 balesetet okoztak, amelyben 109 ember sérült meg - közöttük 24-en súlyosan (Tagesschau, 2019). 

A bérelhető rollerekkel további problémák is adódnak. Élettartamuk rövid, a leselejtezésükkel keletkező, részben veszélyes hulladék pedig további környezetterhelést jelent. Stockholmban például az ottani piacvezető rollerkölcsönző cég 40 napig tart forgalomban egyegy rollert, de állításuk szerint a leselejtezett példányok alkatrészeit jelentős mértékben újrahasznosítják. Koppenhágában három hónap a rollerek átlagos élettartama (Di Digital, 2019). Ezeket a rollereket továbbá a meghatározott belvárosi övezeten belül használat után bárhol le lehet tenni, így azok az utcákon bárhol heverhetnek, sokszor a járda közepén. Mindez rontja az utcaképet, elégedetlenséget vált ki a lakosságból, s nem utolsósorban balesetveszélyt jelent a látássérültek számára.


Ha van egy érdekes átépítésed, vagy szeretnéd bemutatni az autódat, vedd fel velünk a kapcsolatot Facebookon, vagy az otfm@otfm.hu email címen.

Szerző:

Juhász Tomi